donderdag 1 oktober 2015

Volgende stap badkamer aansluiten

Wilde zwijnen eten afscheiding op
Terwijl de wilde zwijnen de tuin omspitten, de bloedmaan op ons neer straalde, de zon drie dagen volop scheen concentreerden wij ons op de badkamer en de woonkamer.

De badkamer mag dan wel tegelklaar zijn, we hebben nog steeds niet alle benodigde tegels in huis, dus dat schiet niet op.  Verder moest de geiser nog worden opgehangen, de afvoer nog worden aangesloten op het riool en ook de badkamerkranen moeten nog worden verbonden met de waterleiding.

Afvoer

Laat ik beginnen met de afvoer, bij het douchen spoel je eigenlijk heel veel kostbaar warm water weg, water dat je net hebt verwarmd met veel kostbare energie wordt binnen luttele seconden alweer het riool ingestuurd, dat is zonde en er bestaan hele mooie producten om deze warmte nog gedeeltelijk terug te winnen. Ik heb gekozen voor een twee meter lange afvoerbuis met warmte wisselaar, de buitenkant van de 6 cm dikke buis is de waterleiding en de binnenste 5 cm is de afvoer. Het warme water dat wegstroomt verwarmt zo het koude douchewater alvast voor, dat scheelt dus weer energie bij het verder opwarmen, tot wel 40 - 60% schijnt.

afvoer met warmtewisselaar
De afvoer moet verder op het riool worden aangesloten, en nu we daar dan toch me bezig zijn maken we ook alvast een aftakking naar kamer 1, mochten we daar ooit nog een los appartement willen realiseren.  Aankomend weekend hopen we dit verder aan te sluiten.

Aanvoer koud water, put en/of leiding

Omdat we een negen meter diepe open waterput hebben met vers en schoon bronwater leek het mij wel een goed idee de badkamer en dames- en heren wc's hier hun water vandaan te laten halen. Maar omdat ik niet helemaal zeker weet of het allemaal gaat werken qua waterbeschikbaarheid het jaar rond, druk en waterqualiteit leggen we een dubbel watercircuit aan, een buis naar de put en een naar de watermeter. In kelder kunnen we dan naar believen de bron kiezen. Bijkomend voordeel is dat in Duitsland je rioolheffing één op één gekoppeld is aan het leidingwaterverbruik, dus minder belasting betalen bij gebruik van de put.

Warm water
 
Geiser
In Nederland zijn we gewend warm water te maken met een geiser op gas, en toen we net het pand introkken ging ik met al mijn onwetendheid op zoek naar een butagas geiser. Inmiddels weet ik beter, en ben ik er achter gekomen dat half Duitsland warm douchewater maakt met een zogenaamde "Durchlaufhitzer" op elektriciteit. In iedere bouwmarkt liggen deze zeer compacte apparaten, waarbij onze Nederlandse gasgeisers toch wat lomp overkomen. Je stopt er minimaal 220 Volt in,  maar beter is 3x400Volt indien je krachtstroom hebt (merk Eltron), en dat levert een hoop warmte. Dit vereist dan wel weer een speciale stoppengroep in de meterkast en een extra dikke kabel naar de meterkast. Voordeel is verder dat je geen rookgasafvoer nodig hebt.

Om verder kosten te besparen op stroom gebruiken we dus de hierboven beschreven afvoer met warmtewisselaar, die het ijskoude Wittgensteiner water alvast kan voorverwarmen. Maar ook voor de biomeiler trekken we een extra leiding zodat we ook deze warmte kunnen gebruiken indien we dat willen.

250 Euro onderdelen
Al met al een hoop  denkwerk, schetsen en werkvoorbereiding dat uiteindelijk ons in de bouwmarkt bracht en ons met een kar vol spullen a 250 Euro weer naar buiten liet keren, en dat alleen maar om de boel aan te sluiten.

Blijkbaar val ik in herhaling, ik lees nu net dat ik dit verhaal al eens eerder heb gehouden toen was ik op zoek naar een ijzeren deur. De deur is niet gevonden, dus dat laten we maar even. Er zijn gelukkig wel vorderingen sinds dat artikel, nu maar hopen dat douche voor de winter af is.

Verder zitten de raamlijsten er weer op, dat liep vorige week wat vertraging op door een fout spijkertje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google+