zondag 6 april 2014

Warmte, biogas en compost maken in een biomeiler

Ik sta al enige tijd voor de moeilijke keuze wat nou te kiezen als primaire warmte bron indien we er niet zijn. Heb het al vaker besproken op deze blog, idealiter wil je een systeem dat vrolijk door draait zonder menselijk ingrijpen, en tevens willen we ook nog een milieuvriendelijk en toekomstbestendig systeem.  Er zijn vele manieren om dit te doen, in Nederland gebruikt men meestal gas en in Duitsland zie je dat olie/kolen langzamerhand wordt vervangen door houtsnippers en pellets.  De laatste twee systemen kun je zeker uitrusten met een automatisch toevoersysteem maar de prijs is hoog en toch ook nog wel storingsgevoelig dus niet handig als je er niet altijd bent.

Ben eigenlijk op zoek naar een systeem dat een jaar kan doordraaien zonder brandstof toe te hoeven voegen. In die categorie heb je eigenlijk alleen aardwarmte, maar dat werkt alleen op lage temperaturen en is niet echt geschikt voor een dergelijk oud pand. Dan zou je gas kunnen overwegen, maar daar willen we eigenlijk van af, want fossiele brandstof.  Groene stroom, zou ook kunnen, maar gaat een vermogen kosten. Wat dan ? Is er nog iets anders dat aan de eisen voldoet?

Denk dat ik het vandaag gevonden heb, de Biomeiler, dit is composteersysteem dat warmte opwekt, biogas en goede compost. Dit systeem is al in de jaren 70 bedacht door de fransman Jean Pain  (1928-1981) en is gedocumenteerd in dit filmpje (ipad gebruikers klik de link):

 

Het fijne aan dit systeem is dat het  zeer eenvoudig is, goedkoop is, een jaar warm water levert van 60 graden zonder verbranding en ingewikkelde brandstoftoevoersystemen en ook nog gas produceert om mee te koken. Uiteindelijk houd je compost over die je zo op de tuin kan en nog goed schijnt te zijn ook.  Mooie is ook dat je de houtsnippers juist nat maakt, dus het kan allemaal lekker buiten, en geen gedoe moet drogen en opslag, prachtig voorbeeld van out-of-the-box denken. Al met al is dit dus precies wat ik wil, briljant, maar waarom heb ik hier nog nooit van gehoord?  En waarom reed ik juist net vorige week in Bremen langs een installatie die bekeken kan worden, zonder dat ik het wist?

Enige research leert verder dat er in Duitsland al complete hotels op dit systeem draaien, zie bijvoorbeeld het forum op de site van Native Power. Ook in Engeland, Denemarken en Frankrijk wordt het systeem gebruikt maar in Nederland volgens mij nog niet. (de Ecologen weten dat misschien beter).

Een biomeiler systeem is natuurlijk ook erg geschikt om een toekomstige hot-tub of een ecologisch zwembad mee te verwarmen, nog een reden om in  iets dergelijks te investeren.

Gezien het feit dat we midden in de bossen zitten, en omringd zijn door actieve boeren lijkt het me niet al te ingewikkeld om aan mest en houtresten te komen. Investeren in een eigen trekker begint steeds aantrekkelijker te worden, mag ook wel als boer zijnde. Voortaan elke herfstvakantie een nieuwe biomeiler bouwen..... Ik denk gewoon doen!

Update 7 mei 2014, ook interessante discussie op ecologie forum.

Trekker gezocht!

Mocht u nog een trekker willen doneren voor een zacht prijsje dan hoor ik het graag.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google+