zondag 7 september 2014

Niks doen is erg moeilijk voor mij

Zoals ik in het vorige bericht al melde is stil zitten is niet echt mijn grote hobby. Ik probeer het wel eens, maar meestal mislukt dat al vrij snel nadat ik er mee begonnen ben. Zo ook deze vakantie gebeurde het weer meer dan eens dat ik periodes van relaxen, uitrusten, onthaasten, Entschleunigung dwangmatig afwisselde met sprintjes van enige uren om toch nog wat te doen in en om het huis.

Er is altijd wat te doen!
Nu was ik na de vakantie alweer enige tijd niet geweest in het huis, en toen ik donderdag binnenkwam zag ik opeens wat er allemaal wel gedaan was tijdens die drie weken. Nu heb ik echt niet alles alleen gedaan, ook vrouw, kinderen, mijn zwager en diverse vrienden hebben ook bijgedragen aan het geheel, en er is best wel veel gebeurd. Eigenlijk wil ik voorkomen dat er nu een saaie opsomminglijst komt van ieder klein dingetje, dus ik beperk het tot een paar korte hi-lights en voor zich sprekende foto's.

Bomen ontvellen
Je kan niet naar Stünzel gaan zonder hout te hakken, daarom hebben we bij de achterste schuur vier bomen omgehakt, die al het licht wegnamen op de schuur, en dat leverde weer een mooie hoeveelheid brandhout op. Verder hebben we in het bos met buurman Heinz, de gepensioneerde bosarbeider, vijf stuks twaalf meter lange bomen omgehakt die gaan dienen als semi permanente stijger helemaal achter het huis, zodat we ook dat stuk overstek kunnen aanpakken wanneer het uitkomt. De bomen zijn geveld, en liggen klaar om versleept te worden volgend weekend.

Nu het werk in de hooischuur klaar was, was het een mooi moment om in en om het huis eens grondig op te ruimen. De koestal is uitgeruimd en nu ruimer dan ooit, in het gereedschaphok  kunnen we weer dingen vinden, en een hele hoop resthoutjes liggen klaar om van de winter in de kachel te verdwijnen. Buitenom het huis puin geruimd van de hooischuur activiteiten en de boel toonbaar gemaakt voor de dorpskeuringscommissie van "Unser Dorf hat Zukunft".  Dit heeft blijkbaar wel iets geholpen want het dorp verdiende hiermee de bronzen status en een klein geldbedrag voor een leuk dorpsfeestje. Ons Gasthaus werd nog genoemd in de krant, altijd leuk.

De middelste bomen die boven het dak uitsteken zijn allemaal gekapt.


Opgeruimd! (voor zover mogelijk)
En er was licht! Omdat we nog een aantal plafonieres en TL balken hadden liggen, en het nogal donker is in de woonkamer, eetkamer, koestal en gereedschaphok hebben we besloten deze toch maar op te hangen na twee jaar.  Ze hingen nog niet vanwege het feit dat er nog geklust moet gaan worden in die kamers, en ze dan beschadigd kunnen worden. Maar dat klussen duurt allemaal nog wel even, en in de tussentijd willen we ook wat zien.

Op de noordkant, heb ik alle loszittende leien weer vast gezet, voor zover ik er bij kon, moet eigenlijk een kleine steiger hebben om dit verder af te kunnen maken. Toch maar eens op zoek naar een eigen steiger. Ach ja we willen zo veel, het komt vanzelf zeg ik altijd, maar als u nog wat kwijt van de dingen op dit wensenlijstje wilt dan hoor ik het graag. Kan ook geruild worden tegen een leuk weekendje in het huis.


Nieuwe tweedehands boiler
en kraan in de "tijdelijke"
keuken
In de laatste week van de vakantie begaf de 25 jaar oude warm water boiler het. Ding had al enige tijd kuren, ik voelde eens stroom door mijn hand lopen toen ik mijn handen waste, en de laatste dagen sloeg steeds de stop door als de boiler ging opwarmen. Einde verhaal dus voor de boiler, we waren er nog zo aan gehecht, hij had ook nog in onze oude keuken in NL gestaan, maar ding moest weg dus.  Een berichtje op Facebook leverde een reactie van Harry die er nog wel een op zolder had staan en die konden we zo ophalen, bedankt!. Het toeval wilde dat mijn dochter Eliza en Lianne juist de volgende dag zouden komen vanuit NL en die hebben het ding meegebracht, ook bedankt! Gelijk samen met mijn zoon Ekko de nieuwe boiler geïnstalleerd en van de gelegenheid gebruik gemaakt om er een hogere kraan op te zetten zodat er nu ook een emmer onder de warme kraan kan. De kraan komt ook nog uit onze oude keuken, zo houden we toch nog een stukje herinnering nu de boiler weg is.

Helaas lukte het niet meer ook de wastafel in badkamer op het warm water systeem aan te sluiten, maar wie weet wat er van de week nog gebeurd. Er schijnt momenteel in het Gasthaus een tovenaar met magische handjes te zitten.

Steiger palen hakken in het bos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google+