vrijdag 2 augustus 2013

Gasthaus nu ook camping

Nu het zomer is wordt het Gasthaus weer volop benut, net als in de hoogtijdagen. In de tot nu toe heetste week van jaar bivakkeren mijn zwager Sicco en zijn dochters er, samen met zijn Nederlandse buren en de kinderen, lekker een week met zijn zessen in het huis.  Omdat zij totaal niet kunnen stil zitten, hebben zij maar even de gehele zolder leeg geruimd en volledig schoon en kaal opgeleverd. Dit is echt een ongelooflijke prestatie, er lag ongeveer een 15 cm dikke laag duivenstront,  een enorme bult puin en hout, en het was er die week echt zeer heet. Ik had niet kunnen dromen dat deze rot klus gedaan is, petje af mensen.

Helemaal schoon, geweldig!

ruimers in actie
De zolderruimte blijkt  nu echt een mooie ruimte waar je in potentie nog veel mee zou kunnen doen. Ik denk aan een extra kamer, alsof we er nog niet genoeg hebben, maar dan zal wel eerst de duivenstront stank er uit moeten. Verder kun je er nog flink wat warmte oogsten, de pannen worden enorm heet aan de binnenzijde, genoeg warmte om in de zomer een boiler mee te vullen denk ik. Met die afgevoerde warmte kan zou je dan de kamer weer koel kunnen houden, en verder dan lekker  douchen met het warme water. Of wat te denken van een inpandige windmolen, ik heb er nog nooit een gezien, maar er schijnt mee geëxperimenteerd te worden. Wie wil, kan er een komen bouwen naar eigen inzicht, ik stel mijn zolder 5x12m beschikbaar. Verder kan je de zolder natuurlijk ook als opslag gebruiken, van ongebruikte spullen, maar dat is wel een heel saaie functie.

Even weer chronologisch verder, donderdagavond kwamen wij dus met zijn vijven in Stünzel aan en konden we gelijk aanschuiven bij het kampvuur, heerlijk. Laat naar bed, en ook vroeg weer op want Herbert de metselaar was er weer om de laatste voegen dicht te smeren van de schuur.  Maar mooi op tijd om nog even naar de bakker te gaan voor verse broodjes.

In de loop van de vrijdag vertrekken Sicco en consorten en komen er een aantal mensen  die ik weer  ken via het ecologie forum. Verder komen de onderhand andere vaste Stünzelgangers, mijn zwager Anne Bouke en Karin en kinderen. Dan komen nog op terugweg vanuit Hongarije de ex van mijn zwager en vriend hun zoon afleveren.  Ze besluiten maar een nachtje te  blijven en dat brengt dan de teller op 19 mensen slapend in het huis, een tent en een caravan, mini camping Stünzel is een feit.

Mini camping Stünzel
Zaterdag weer een wisseling van de wacht, tien mensen gaan weg en  negen komen weer terug. We zitten en eten weer aan lange tafels in de tuin, kampvuur er bij, reuze gezellig precies wat we vroeger altijd op campings zochten en nooit vonden, dit stukje droom is alvast gerealiseerd, en dat al meerdere keren achter elkaar. We hebben ook wel mazzel met het weer, het is heerlijk zomer, de nog steeds verse herinneringen aan bergen sneeuw beginnen nu wel op de achtergrond te raken, al doemt er af en toe nog wel een witte den op in gedachten.

Dat is dan gelijk een mooi bruggetje naar het serieuze gedeelte van dit weekend, want de ecologen waren op bezoek. Ik had ze uitgenodigd om eens te filosoferen over de do's and don'ts in dit gigantische project. Ben inmiddels al wel begonnen met het aanleggen van leidingen voor het temperierungssysteem, maar er bleven toch  nog wel een hoop open vragen en dan is ieder advies welkom.

Grote centrale vraag van de dag was hoe de energie op te wekken, die nodig is om het pand op de basis temperatuur van 14 graden te houden, in de lente, herfst en winter. Wij komen uit op een benodigde hoeveelheid van 46.000 kilowatt per jaar. Was eerst mijn plan dit elektrisch op te wekken, hier ben ik nu wel van af gebracht, dat zou echt een vermogen gaan kosten aan stroom, tenzij je je eigen windmolen hebt, maar dat is geen optie. De gedachte is nu toch maar pellets te gaan gebruiken of houtsnippers als we er niet zijn, zijn we er wel, dan doen we aan houtstook. Ga nu op zoek naar een dergelijke ketel, er schijnen zelfs combinatie ketels te zijn, die zowel houtsnippers als pellets aankunnen, tips welkom.

Verder punt was het advies om de schoorsteenbuis van een RVS binnenbuis te voorzien, is veiliger en voorkomt condens en teer dat naar binnen trekt.  Vorig jaar had ik hier al een bedrijf voor, maar zij kwamen nooit opdagen. Ga ze nog een keer vragen, en als ze dan nog niet komen doe ik het zelf.  Punt met de schoorsteen is wel, dat er in dan in de kelder pellets worden gestookt, en in de kamer hout. Nu schijn je wel meerdere apparaten op een schoorsteen te kunnen hebben, mits ze maar hetzelfde type brandstof verbranden. Pellets zijn natuurlijk hout, dus wellicht kan het, ik moet dit echter nog checken met de almachtige schoorsteenveger.

Heb echt ontzettend veel geleerd van de ecologen, en ook leuk dat ze nog iemand mee hadden die een dergelijk monument in België bezit dat hij ook met temperierung wil gaan verwarmen.  Vind het erg leuk om zo mensen te ontvangen en kennen te leren, dat was precies een van de doelen van het huis, een fijne plek waar je met gelijkgestemden kan afspreken en filosoferen en ook nog veel leert. Vond het erg geslaagd, en wil deze formule wel verder gaan uitbouwen.
Trampoline bij zonsondergang

Er waren veel kinderen dit weekend, en daarom hadden we met veel passen en meten de trampoline mee kunnen nemen in de auto, groot succes natuurlijk want daar houden kinderen van. Verder valt me op dat kinderen zich behoorlijk vermaken zo zonder internet. Opeens veel aandacht voor kampvuur, spelletjes, fietsen, ravotten en zo voort.  Kan me nog herinneren dat we enige jaren terug zochten naar campings met wifi, nu moet ik er echt niet meer aan denken, zo veel leuker als de kinderen gewoon spelen en meedoen, en niet zich terug trekken in een virtuele wereld.

PS. ik heb weinig foto's gemaakt, als jullie nog leuke foto's hebben stuur ze dan op.


1 opmerking:

  1. Heey Frank, heb nog foto's van onze week in Stünzel. Ik zal zorgen dat je ze krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen

Google+