dinsdag 26 juli 2016

Met mijn IT collega's het dak op

Al jaren werk ik in een zeer internationaal bedrijf gespecialiseerd in de E-commerce (Fredhopper). Ik en mijn collega's zijn allemaal IT'er en denken in techniek en praktische oplossingen.  Verschillende collega's waren zeer nieuwsgierig en wilden het allemaal wel eens in het echt zien. Dat kwam goed uit, want ik   had nog een half af projectje, namelijk het vervangen van het overstek aan de achterzijde. Eind mei hadden wel al de rechter helft gedaan, nu was de linkerkant aan de beurt.

De zes collega's en aanhang zouden vrijdagavond komen, en Aafke en ik waren daarom al donderdagavond al heen gegaan, zodat we een en ander nog konden voorbereiden. Kamers inrichten, zoals bijvoorbeeld kamer 9 die nu voor het eerst in gebruik  is genomen. Verder boodschappen doen, opruimen en de dak werkzaamheden voorbereiden.

Rond 20:00 arriveerden het bonte internationale gezelschap collega's, afkomstig uit Duitsland, Portugal, Kazachstan, Oekraïne en Nederland. Op het werk in Amsterdam praten we altijd Engels, maar hier in Duitsland  bleek al snel dat iedereen gewoon Nederlands verstaat en spreekt.  Iedereen had na de lange reis best zin in een borrel, en het werd gelijk een gezellige boel.

Zaterdag 09:00 op, lekker ontbijten en om 10:00 stonden op het dak. Uiteraard, is de praat met een stel IT'ers op het dak anders dan met een stel bouwvakkers. Allereerst spreken we over "sprints", IT jargon voor korte sessies waarbinnen een probleem wordt opgelost. Meerdere sprints leiden tot een release kandidaat, die de wereld in mag mits er geen bugs worden gevonden.

Sloopwerk, ook de vogels moesten weg.
De eerste sprint behelst het slopen van het oude overstek. Dit is best wel een eng klusje op 12 meter hoogte, maar onze IT'ers laten zich niet kisten en klaren deze klus met gemak, op tijd en binnen budget. Er waren alleen wat onvoorziene locking problemen op de steiger met mensen die elkaar in de weg liepen, en wat I/O problemen met missend gereedschap (de echte bouwvakkers herkennen dit ook van de vorige keer toen we rechts aanpakten).

Net voor lunch tijd voor sprint twee: de balk plaatsen. De balk was al helemaal voorbereid en kon direct geplaatst worden. Hij moest alleen even op de positie worden getilt, en hier waren dus even veel man tegelijk nodig. Het ging allemaal voorspoedig en de balk lag binnen een half uur op zijn plaats. Er waren slecht een paar kleine bugs, inkeping tweede balk had iets naar rechts gemoeten en de balk was iets te lang aan de top. De recipio zaag kwam als geroepen workaround, die ter plekke kon worden ge-patched (dat scheelt weer wachten op het maintenance window).

De derde sprint is lunch met verse broodjes, ook een belangrijk onderdeel van het leven der IT'er, hier wordt de planning besproken en de mogelijke andere workarounds alvast voorbesproken, alsmede het roll-back plan in geval van hevige regen, of niet compilerende onderdelen.

Opbouw
Sprint vier plankjes plaatsen en panlatten.  We zetten natuurlijk gelijk een pipeline inwerking, waarbij een de plankjes zaagt, de volgende de panlat vast timmert en nog iemand de pannen weer neerlegt. Ook dit verloopt zonder noemenswaardige bugs. Slecht een paar kleine roll-backs, en patches waren nodig om uiteindelijk om 17:30 een release candidate te hebben.

Terwijl de engineers al aan het bier zaten, kwam buurman Heinz, in de context de QA engineer, even kijken hoe het allemaal verlopen was en hoe het er allemaal uitziet, Ik kan jullie mededelen dat deze QA fase goed is doorstaan, en is goedgekeurd.  Nu maar een week wachten en kijken  of er nog kleine punten van aandacht zijn. Zo niet dan kunnen volgende week de aluminium lijsten er op en hebben we een officiële release 1.0 van het dak achterzijde.

Onderwijl genoten we verder van een heerlijk barbeque, het kampvuur, lekkere biertjes, goed gezelschap, goede gesprekken en de sterrenhemel. Het was een memorabel weekend, iedereen bedankt voor de bijdrage!

BBQ

Kamer 9. Ikea lamp, bed, gordijn en Action retro deurknop (past precies)


PS. geiser is definitief stuk, error code 61 wil zeggen koop maar een nieuwe. Hij is opgeblazen door lucht in de waterleiding, ik zal hem met een schakelaar gaan uitrusten die pas aangaat als de leiding luchtvrij is gemaakt na afwezigheid.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google+