Daar sta je dan uren lang in 33C |
Gisteren (zondag) rond 11:00 hield de auto er mee op, midden op de autobaan bij Berlijn, onder de melding van de boordcomputer: "inspuiting defect". Het was zo'n 33C en we waren net op weg naar huis in NL. We stonden best wel in een gevaarlijke bocht zonder vluchtstrook en uit de auto stappen was niet echt een optie, levensgevaarlijk. Eerst maar eens de ANWB gebeld, "oh.... Duitsland.... er is momenteel een computerstoring met Duitsland, bel maar 112". "112 Feuerwehr" ...... "Nee.... nicht 112, 110 ist Polizei", 110 beloofd een wagen te sturen, echter na 45 minuten nog steeds geen wagen, nog maar eens gebeld, na anderhalf uren kwamen ze dan eindelijk. Inmiddels waren we de auto uit en heb ik via Internet het ADAC nummer gevonden wat de ANWB me niet kon geven, de ADAC beloofd een sleepwagen te sturen echter wel tegen eigen kosten want ze hebben niks van de ANWB gehoord, logisch want ANWB had computerstoring en dan houdt alles op niet waar. Na uren wachten en nog maar eens bellen, want nog steeds geen ADAC, bleek ons dossier niet bekend, ok dan maken we het dossier nogmaals aan. Na 4 uur wachten en politiedruk, die jongens wilden ook weg, komt er dan eindelijk een sleepwagen. Een nogal sacherijnige chauffeur sleept ons weg en dumpt ons bij een tankstation, want niks van de ANWB gehoord (alhoewel deze nu wel met de zaak bezig waren), dus doen we niks, maar wel even afrekenen: 168 Euro sleepkosten.
De ADAC monteur zal dan nu wel snel komen om de auto na te kijken denken we, echter niets... we wachten en wachten en bellen en bellen en bellen nogmaals met de ANWB. Uiteindelijk hadden we nooit bij dat tankstation gedumpt moeten worden maar bij een erkend garagebedrijf zodat deze dan morgen (maandag) kunnen kijken wat er loos is met de auto. Maar ja door deze computerstoring is alles misgegaan en wachten we uiteindelijk nog vele uren in de verstikkende hitte tot de volgende sleepwagen. Deze komt om 18:30 en sleept ons weer terug naar Berlijn - via een mooie route door bossen, moerassen en wilde paarden - en dumpt ons bij de Renault garage. Bij de garage halen we wat noodzakelijke spullen er uit en lopen we 15 minuten naar de tram. Vervolgens de trein en metro en bereiken we om 21:30 het treinstation waar zoonlief de nachttrein naar NL neemt. Wij blijven en slapen een nachtje bij Eliza waar we 23:00 aankomen.
Maandags horen we van de garage-man dat er iets mis is met een klep en dat het onderdeel besteld moet worden, zodat dan dinsdag de auto gerepareerd kan worden. Dat wordt dus nog een dagje Berlijn zo. Hopelijk kunnen we morgen dan naar huis want een vervangauto krijgen we pas als het probleem langer dan 48 uur duurt. Uiteindelijk kan de ANWB dus ook niet zo heel veel doen en blijf je zeker met moderne auto's erg afhankelijk van de onderdelenvoorraad van garages.
Verder doet de ANWB zeker wel hun best maar je verschuilen achter computerstoringen vind ik toch wat zwak, ik vond zelf ook in no time uit hoe de ADAC gebeld moet worden, was alleen wel lastig dat mijn batterij rap leeg liep. Het lukt me zelfs als Nederlander de ADAC te overtuigen dat ze moesten helpen en dat het niet via de ANWB kon lopen omdat ze een storing hadden, ze gingen overstag als moest ik twee keer alles doorgeven. Verder bleef de ANWB mijn vraag maar ontwijken of er nu een echte originele ANWB/ADAC monteur zou komen of niet? Hoe zit het nu echt ANWB? Doen we alleen nog maar aan wegslepen en bij garage dumpen als je als Nederlander panne hebt op de Duitse autobahn ? Laat mij dan niet 6 uur in de 33C waan dat die man nog komt..... Dan had ik gelijk na vier uur op het terras kunnen gaan zitten, want daar was het wel weer voor.
Verder was het erg leuk in Berlijn, druk dat wel, maar volgende week kunnen we uitrusten in Stunzel
UPDATE 30 mei, de auto is gemaakt, probleem met de kleppen en dinsdag konden we zonder problemen naar huis rijden.
UPDATE 6 juni, bloemetje ontvangen van de ANWB, toch lief van ze.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten