zondag 21 april 2013

Dooi, lente en opstart problemen

Dooi, oorsprong van
een beek in de
achtertuin
Eindelijk is dan de langverwachte lente daar, en heb ik last van opstart problemen, niet in gang te krijgen, niet vooruit te branden. Weet even niet waar te beginnen en ook al niks te schrijven. Heb wellicht iets te veel in de planning en dan ook nog alles tegelijk, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor het overzicht. Dan krijg je daar bovenop nog wat pech in de vorm van auto problemen, dan voel je het energieniveau zakken waar je bij staat.

Het auto probleem


Heb op zich een hele fijne auto, Ford Galaxy, automaat, er kunnen zeven mensen in, haal de stoelen er uit en er kan een vracht aan spullen mee. Ideaal, als je een huis op 4 uur rijden hebt en je wel eens wat mee moet nemen. Probleem is alleen dat het ding nogal zuipt, een op negen en half op de lange afstand, heb ik laatst uitgerekend. Stond de auto de vorige week bij de garage om nagekeken te worden op zuipgedrag, en weer van zomer banden te voorzien. Nu staat hij weer bij de garage wegens vreemd geluid rechts voor als je het gas los laat. Hoort er misschien ook wel bij met 269.000 op de teller, kan ik niet zeggen weet heel weinig van auto's, maar vervelend is het wel.  Behalve dit euvel is er eigenlijk niks mis, en is het een hele fijne wagen, tot zo ver de reclame.

Toch zou ik onderhand wel eens een wat zuinigere auto willen hebben, maar ja wat ? Elektrisch klinkt leuk, maar de actie radius is te klein om Stünzel te halen. Hybride dan ? Is een optie, maar welke? Of gewoon benzine/diesel/LPG, ik zie dat een Ford Focus ook 1:22 rijdt, dat klinkt al heel aantrekkelijk. Verder natuurlijk wel slim om diesel te rijden, nu rijd ik benzine, diesel is met name in NL stukken goedkoper.

Komt de volgende vraag koop je er een op je Duitse adres of toch in Nederland ?  Stel je hebt een auto met Duits kenteken, dan heb ik geen idee want de ANWB dan wel ADAC doet als je pech krijgt, en je auto en jij naar huis wordt gebracht moeten worden, welk huis wordt het dan ? Mag je eigenlijk wel permanent in Nederland rondrijden met een Duits kenteken ? Ik hoor zo nu en dan dat dit wel mag, maar zeker weten doe ik het niet, ik heb het nog nergens kunnen vinden op een overheids-site. Wegenbelasting is in Duitsland stukken goedkoper, voor bovengenoemde auto een kwart van wat men in Nederland betaald, dus dat is waar het eigenlijke voordeel zit.

Ford Galaxy, in goede staat, altijd binnen gestaan,
nauwelijks in gereden.
In ieder geval zit ik nu met die auto in de maag, weg doen of oplappen ? Het is niet fijn om er mee bezig te zijn het leidt nogal af van de andere problemen die ook aandacht behoeven. We noemen even het beginnen met het verwarmingssysteem, het organiseren van een feestje voor de Stunzelaars en andere meehelpers, discussie met de Denkmalschutz en de Duitse en Nederlandse finanzamt (belastingdienst) over ontbrekende verklaringen, en verder wie komt er nu, wanneer en hoe lang. Onderhand een beetje chaos en dubbel planning ook met andere evenementen in NL.






De tuin


Gelukkig maken we ook nog leuke dingen mee. Afgelopen zaterdag met een auto vol bramen, frambozen, wijnbes en andere struiken uit onze tuin naar Duitsland afgereist. Deze woekeraars namen onderhand de hele tuin in beslag en het is goed dat ze weg zijn, kunnen we weer iets met de tuin in Spierdijk.

Water geven met laatste restjes sneeuw
Gezien de ruimte in Stünzel komen ze nu beter tot hun recht en kunnen ze lekker gaan woekeren. Met name de braam heeft al heel wat verhuizingen beleeft. In 1989 meegenomen van Groningen naar Venlo, van daar uit naar Hoorn, dan naar Spierdijk, daar weer twee keer verpoot en vervolgens naar Stunzel. Hij heeft altijd behoorlijk veel bramen gegeven, ben erg benieuwd hoe die het gaat doen in een iets ander klimaat.

De eerste pad alweer gezien
Märzbecher, nooit eerder gezien
Was nog een hele klus om wat in de grond te krijgen trouwens, het was dan wel 20+ graden, echter twee centimeter onder grond troffen we perma frost, in de vorm van grote ijsklompen, of we stuiten op stenen. Gelukkig heeft Sicco de kracht hier door heen te beuken en staat nu alles mooi in de grond.  Van de buren kregen we nog we nog een appelboompje, die staat nu ook mooi centraal in de tuin. 





Aan de slag


Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder, ik had zelfs geen zin meer in het afschrijven van dit stukje, maar nu zijn de kansen gekeerd. Auto rijdt weer, ontbrekende Finanzamt documenten ontvangen, dus dat proces loopt ook weer. Verder inmiddels weer zin gekregen om flink aan de bak te gaan, meivakantie komt er gelukkig aan dus lekker dagen vrij om eens flink de handen uit de mouwen te steken.   


2 opmerkingen:

  1. Hoi Frank,
    Als je in NL staat ingeschreven moet je officieel Nederlandse wegenbelasting betalen, ook moet de BPM betaald worden, dan mag je in die buitenlands gekentekende auto rijden, maar dat heeft dan geen zin meer.

    Enne... 1 op 9.... dan heeft meer belasting betalen al snel zin want en grote diesel doet het dubbele op een liter :-)
    Groet, Tim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Tim, goed om te weten, dan ga ik mijn zoektocht beperken tot auto's uit NL, daar sta ik tenslotte ingeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen

Google+